Barnets miljø og sosiale liv

Velutviklet lytteevne er viktig – ikke bare for barnets språkutvikling med også for barnets sosiale ferdigheter. Å bruke høreapparat er viktig for å kunne lykkes sosialt, men noen barn avviser høreapparatet sitt av sosiale grunner. På grunn av frykt for å ikke bli akseptert og med hensyn til utseende i sosiale grupper.

Å støtte barnets sosiale ferdigheter

Barn med hørselstap er som oftest i stand til å delta sosialt på lik linje som barn uten hørselstap. Ditt barns evne til å utvikle sosiale ferdigheter vil avhenge av alder, graden av hørselstap, tidspunktet for diagnosen, behandling, og selvfølgelig, personlighet.

Noen barn med hørselstap kan føle seg utelatt fordi de ikke alltid gjenkjenner subtile tegn eller når en person ønsker oppmerksomhet, og kan dermed ikke respondere på riktig måte. Dette er grunnen til at riktig høreapparat, verktøy og teknikker er viktig - men det er også viktig at menneskene rundt barnet får opplæring ogvet hvordan de skal kommunisere.

“Hva er de tingene du har på ørene?”

Alle barn vil være "normale" og bli et akseptert medlem i en sosial gruppe – nesten til enhver pris. For noen barn vil en måte å løse problemet med å passe inn være å ta av høreapparatet og "late som" at de forstår hva som foregår.

Det kan hende at barnet ditt vil avvise eller redusere bruken av høreapparatet for å virke "normal". Det kan også hende at det vil synes det er problematisk å be om hjelp på skolen fordi det ikke ønsker tiltrekke seg oppmerksomhet. Når barnet blir større er det naturlig at det vil lytte mer og mer til sine jevnaldrende og begynne å stille spørsmål ved det du sier. Som foreldre kan vi ikke beskytte barna våre mot sårende situasjoner. Men vi kan anerkjenne følelsene deres, forsikre dem om at de gjør det bra og overbevise dem om at å bruke høreapparat er viktig - til enhver tid. Å oppmuntre barnet ditt til å bruke høreapparat med BrainHearingTM-teknologi kan hjelpe barnet med å akseptere bruken av høreapparat på grunn av de store fordelene ved å stimulere hjernen til å lære å skille mellom lyder og å gjenkjenne tale.

Øv på å svare

Gi barnet noen forslag til hvordan de kan svare på spørsmål eller kommentarer i forhold til høreapparatet sitt. Få andre medlemmer av familien med på å diskutere løsninger på forskjellige sosiale utfordringer på en avslappet måte.

Møt andre brukere

Barnet ditt vil ha nytte av å møte andre høreapparatbrukere. Blant dem vil det føle seg "normalt", det kan dele erfaringer og støtte hverandre. Spør lokalsamfunnet ditt eller audiografen om hjelp. Dette kan også omfatte grupper på sosiale medier og blogger.

Gi barnet ditt styrke

Å oppmuntre barnet ditt til å ta ansvar for håndtering av deres hørselstap er viktig for å motivere de til å bruke høreapparat. Involver de i pleie av utstyret deres og lær dem å uttrykke seg selv.

Gi opplæring til andre

Inviter barnet ditt sine venner hjem til deg og la de stille spørsmål. Du kan også snakke med læreren om å ha “hørsel” som et tema på skolen eller invitere en audiograf til å komme å snakke om hørselstap.

Sosialisering – store sammenkomster

Sosiale aktiviteter som familiemiddager, fester og store sammenkomster kan ofte være svært utfordrende og slitsomme for et barn med hørselstap. Et høreapparat med BrainHearing-teknologi kan hjelpe barnet ditt til å skille tale fra bakgrunnsstøy, fokusere på hva som blir sagt, og ikke minst, unngå irriterende feedback når de klemmer.

Oticon høreapparater for barn

Å gå på skolen

På skolen utfordres barnets konsentrasjonsevne ikke bare av informasjonen de får fra læreren, men også av bakgrunnsstøy og akustikken i klasserommet. For et barn med hørselstap er utfordringen mye større.

Selv med høreapparater kan tale noen ganger være vanskelig å oppfatte i et travelt klasserom. FM-teknologi er konstruert for å hjelpe barn med hørselstap og normalt hørende barn med lyttevansker å overkomme effektene av avstand og støy, slik at de kan oppfatte så mye som mulig av lærerens stemme. Med et FM-system har læreren på seg en mikrofon for som fanger opp stemmen hans eller hennes. Signalet blir så sendt direkte til barnets øre. Fleksible, kraftige FM-løsninger hjelper ikke bare med å forstå læreren, men også klassekameratene, lyd fra interaktive tavler og annet lydutstyr i klasserommet.

Å holde kontakten gjennom dingser

Barn og tenåringer med hørselstap vil bruke dagens dingser for å føle seg i kontakt — ikke bare med personer, men også verden. Dagens barn videochatter med familie og venner, hører og kommuniserer på mobiltelefonen, lytter til musikk, ser på TV, følger med på mediapresentasjoner på skolen og spiller dataspill. For å hjelpe barnet ditt med å være i kontakt med deres digitale verden og omgivelser, kan du spørre audiografen om å introdusere deg til Oticons trådløse muligheter. Oticon ConnectLine er et fullt integrert system som hjelper barn, tweens og tenåringer å komme på bølgelengde med jevnaldrende når det gjelder kommunikasjon, underholdning og utdanning.

Les mer om ConnectLine
  • Hvorfor barns hørsel er så viktig

    Barnet ditt bruker hørselen for å lære å snakke, lese og skrive, og ikke minst for utvikling sosiale ferdigheter.

  • Oppdra et barn med hørselstap

    Hvordan finne balansen mellom å beskytte og å gi styrke til barnet ditt så det kan ta glede av alt det livet har å tilby.

  • Du er ikke alene

    Lokalsamfunn, andre nettressurser og tips og hvordan bruke audiografen.

  • Oticon høreapparater for barn

    Utforsk våre høreapparatløsninger for barn med mildt til moderat og alvorlig hørselstap.