Hvorfor barns hørsel er så viktig

Språkutviklingen vår begynner det øyeblikket vi blir født. Så, jo tidligere hørselstapet blir oppdaget og behandles desto bedre. Kombinasjonen av støtten fra deg sammen med de beste høreapparatene, verktøy og teknikker vil skape en bedre framtid for barnet ditt.

Viktigheten av lyd

Språk læreres ved eksponering av lyd. Barn plukker opp ord de hører i omgivelsene sine. Men språkutviklingen er ikke det eneste som avhenger av barnets evne til å høre. Lytteferdighetene vil også påvirket barnets evne til å lære å lese og skrive, og vil i stor grad påvirke de sosiale ferdighetene også.

For å utvikle muntlig språk må barn være i stand til å høre tale tydelig og også kunne høre seg selv. Hvis barnet ditt lider av hørselstap, vil den grunnleggende språkutviklingen ofte bli forsinket. Når barnet blir eldre, står det ovenfor en rekke utfordringer på forskjellige stadier i livet, fra barndommen til skoleårene og videre. Hørselstapet vil ha en annerledes påvirkning på barnets liv i overgangen fra tryggheten hjemme hos deg til å befinne seg på egenhånd i utfordrende omgivelser som på skolen, under sport og andre fritidsaktiviteter.

Ikke bare kraft, men selvstendighet

Selv om hørselstap finner sted i øret, er den virkelig effekten i hjernen. Det er hørselsenteret i hjernen som gir mening til lyden, så hjernestrukturen må stimuleres for å kunne utvikles. Ørene mottar lyder og sender signaler til hjernen, hvor de prosesseres for å gi oss mening. 

Oticons høreapparater med unik BrainHearing™-teknologi fokuserer på å gi barnets hjerne så klart signal som mulig slik at det får mest mulig ut av hørselen sin.

Høreapparat med BrainHearing™-teknologi – støtter barnets språkutvikling:

Hjernen utvikles etter hvert som barnet ditt vokser

Mange foreldre tror at høreapparater vil gjenopprette barnets hørsel. Det kan de dessverre ikke. Men de kan bidra til å forbedre livskvaliteten til barnet ditt, og de er viktige for læring. Med dagens teknologi kan barn få høreapparater i løpet av de første få viktige ukene eller månedene etter fødselen.

Vi lærer igjennom hele livet. Fra det øyeblikket vi er født lærer vi ved å observere og imitere foreldrene våre, familie og venner. Senere, når vi begynner på skolen, får en jobb og lever aktive liv, fortsetter vi læringsprosessen. Barn med hørselstap kan leve liv som er like fulle og produktive som andre barn. De trenger bare ekstra støtte ved læring

Det første trinnet i bruk av høreapparater
For å utvikle et fullt, rikt verbalt språk, må barn kunne lytte til alle talelydene rundt dem. Det er kritisk å kunne høre så mye som mulig i løpet av alle de våkne timene. Akkurat som du støtter deg på lys for å kunne bevege deg sikkert rundt, og kunne forstå og nyte alle aktivitetene som foregår rundt deg, vil barnet ditt, på samme måte, stole på at høreapparatene vil hjelpe til med å få mest mulig ut av omgivelsene for å bidra til deres språkutvikling.

Hjelper til med utvikling av viktige hjernestrukturer
Selv barn med minimal hørsel kan dra nytte av høreapparater fordi den forsterkede lyden produserer stimulering og fremmer vekst av hørselssentrene i hjernen. Disse hjernestrukturene utvikles best og blir mest sammenkoblet når barnet er svært ungt. Dette er viktig for et barns ordforråd: Et barns ordforråd blir ofte firedoblet mellom dets første og andre bursdag. Dette er grunnen til at det er viktig å få høreapparater så tidlig som mulig.

Tydelig kommunikasjon

Barn med hørselstap må befinne seg nærme den som prater for å kunne oppfatte og med letthet høre hva som blir sagt. Hvis du husker på noen få enkle regler kan du støtte barnet ditt i hverdagen og hjelpe det med å bedre forstå og utvikle tale.

Når vi kommuniserer bruker vi mer enn kun talespråk. Vi bruker hendene, kroppsspråk og ansiktsuttrykk. Det er anstrengende for barnet ditt å holde følge med hørende personer, så sørg for å være veldig klar når du kommuniserer og ha tre enkle regler i bakhodet. Du kan også dele kommunikasjonstipsene med barnet ditt. Og med lærerens hjelp kan barnet ditt også bruke dem til å uttrykke seg selv på skolen.

  • Hold ansiktet ditt synlig

    Hvis ansiktet ditt er godt opplyst, vil barnet ditt lett kunne se ansiktsuttrykkene og lese på munnen. Så unngå å hvile hodet i hånden eller å sitte bak en avis mens du snakker.

  • Snakk tydelig

    Snakk tydelig og med normal hastighet, og husk at det er ingen grunn til å rope. Hvis barnet ditt har vanskeligheter med å forstå deg, forsøk å omformulere setningen i stedet for å gjenta den.

  • Unngå bakgrunnsstøy

    Prøv å unngå bakgrunnsstøy når du snakker. Skru av TV og lukk åpne vinduer for å dempe trafikkstøy. Flytt deg nærmere barnet ditt for å gjøre stemmen din høyere, eller prøv å finne et roligere sted der dere kan snakke sammen.

Andre kommunikasjonsteknikker

For noen er det relevant å konsultere en språkterapeut eller lære seg andre kommunikasjonsteknikker. Disse teknikkene inkluderer munnavlesning, tegn som støtte til tale (TSS/NMT), og tegnspråk. Les mer om de i vår Støtte-del.

  • Spedbarn til småbarn (0-3 år)

    Dersom barnet ditt lider av hørselstap, vil evnen til å utvikle tale være avhengig av korrekt behandling helt fra begynnelsen.

  • Førskolebarn (3-6 år)

    Utvikling av sosiale ferdigheter i en bråkete barnehage eller på lekeplassen kan være utfordrende med hørselstap.

  • Skolebarn (6-12 år)

    Et klasserom er et utfordrende lyttemiljø. Finn ut mer om løsninger og hvordan du kan støtte barnet ditt.

  • Tenåring til voksen (12+)

    Løsninger for tenåringer og unge voksen og hvordan du som forelder kan støtte de som en god mentor.