Personvernserklæring
Hos Oticon AS respekterer og beskytter vi personvernet til brukerne våre, og vi er opptatt av å være så gjennomsiktige som mulig angående bruken av dine personopplysninger.
Hos Oticon AS respekterer og beskytter vi personvernet til brukerne våre, og vi er opptatt av å være så gjennomsiktige som mulig angående bruken av dine personopplysninger.
Hos Oticon AS – Norge respekterer og beskytter vi brukernes personvern. Vi er dedikerte til å være så transparente som mulig for bruken av dine personopplysninger.
Disse retningslinjene for personvern forklarer hvordan vi innhenter og benytter dine personopplysninger. I disse retningslinjene for personvern betyr "vi", "oss" og "våre" Oticon AS – Norge.
Vi kan tidvis endre disse retningslinjene for personvern, så kom tilbake når du benytter tjenestene våre for å sørge for at du har sett den nyeste versjonen.
Dette nettstedet eies og drives av Oticon AS - Norge, og Oticon AS – Norge er behandlingsansvarlig for personopplysningene vi innhenter gjennom nettstedet og andre metoder.
Dersom du har spørsmål angående disse retningslinjene for personvern, eller dersom du ønsker å benytte deg av rettighetene dine, kan du kontakte oss ved hjelp av opplysningene nedenfor.
Oticon AS – Norge
Hegdehaugsveien 31
0352 Oslo
Tel: +47 232 56 100
E-mail: privacy@demant.com
Vi innhenter personopplysninger:
Vi behandler følgende typer personopplysninger:
Vi gjør vårt beste for å sikre at personopplysningene vi behandler om deg er riktige. Vi sørger også for å oppdatere personopplysningene dine kontinuerlig. Siden våre tjenester avhenger av dine riktige og oppdaterte personopplysninger, ber vi deg informere oss dersom det er aktuelle endringer i dine personopplysninger. Du kan bruke våre kontaktopplysninger ovenfor til å varsle oss om endringer.
Vi benytter dine personopplysninger til følgende formål:
Vi vil ikke leie ut, selge eller på annen måte deler eller utlevere dine personopplysninger, unntatt som beskrevet her, eller på annen måte angitt ved tidspunktet opplysningene ble innhentet.
Det kan være vi deler dine personopplysninger med tilknyttede selskaper innen William Demant Group for å levere, forbedre og utvikle våre produkter og tjenester. Vennligst se organisasjonskartet i vår siste årsrapport for å se hvilke selskaper som er en del av William Demant Group. Du finner siste årsrapport hos www.demant.com.
Vi kan dele dine personopplysninger med våre tjenestetilbydere for å utføre oppgaver som:
Vi vil kun dele informasjonen din dine under disse omstendighetene, dersom det er nødvendig for at vi skal kunne utføre tjenester for oss. Disse tjenestetilbyderne er ikke autoriserte til å beholde eller benytte dine personopplysninger til noe annet formål, og de vil alltid være forpliktet til å oppbevare dine personopplysninger sikkert og konfidensielt.
Vi kan utlevere dine personopplysninger til utvalgte tredjeparter slik som lovhåndhevende organer, regulerende og offentlig myndighet og våre profesjonelle rådgivere dersom vi er forpliktet til å gjøre dette for å overholde juridiske forpliktelser, eller dersom det er i våre legitime interesser, eller for å håndheve eller utføre våre brukervilkår for nettstedet eller en annen relatert kontrakt med deg eller ditt selskap.
For å levere produktene og tjenestene våre til deg, kan vi dele dine personopplysninger med tilknyttede selskaper i William Demant Group lokalisert utenfor EU/EØS.
Dersom vi behandler dine personopplysninger utenfor EU/EØS vil vi implementere passende tekniske og organisatoriske tiltak på en slik måte at behandlingen vil oppfylle kravene til den aktuelle personvernlovgivningen, inkludert å sikre beskyttelsen av rettighetene til den registrerte. Overføringen av personopplysninger baseres på EU-kommisjonens standard kontraktsvilkår, som EU-kommisjonen finner som en passende garanti for personvernbeskyttelsen, grunnleggende rettigheter og friheter, samt for utføring av tilknyttede rettigheter.
Vi beholder dine personopplysninger så lenge vi trenger for legitime juridiske eller forretningsmessige årsaker, inkludert for å oppfylle eventuelle regulatoriske forpliktelser. Vi sletter dine personopplysninger når de ikke lenger er nødvendige i forbindelse med formålet om å innhente, behandle og lagre dine personopplysninger. Vi lagrer personopplysninger som vi er forpliktet til å beholde i henhold til lovgivningen.
Dersom du ønsker mer informasjon om våre retningslinjer for bevaring, bes du kontakte oss gjennom kontaktinformasjonen ovenfor.
Vi benytter aktuelle tekniske og organisatoriske tiltak for å beskytte dine personopplysninger mot utilsiktet tap eller endringer, mot ikke-autorisert utlevering og mot ikke-autoriserte personers tilgang til dine personopplysninger.
Skulle et brudd på sikkerheten oppstå, vil vi informere deg så snart som mulig dersom bruddet kan føre til høy risiko for dine rettigheter, slik som f.eks. tyveri av ID, diskriminering av det, tap av omdømme eller annen betydelig ubeleilighet.
Du har retten til å når som helst be om informasjon om personopplysningene vi behandler om deg, hvor dataene er innhentet fra og hva vi benytter dem til. Du har også retten til å vite hvor lenge vi beholder dine personopplysninger og hvem vi deler opplysningene dine med. Dersom du ber om det kan vi gi deg informasjon (og en kopi) av personopplysningene vi har om deg. Din tilgang kan begrenses for å sikre andre personers personvernrettigheter, forretningshemmeligheter og intellektuelle eiendomsrettigheter. Du har også retten til dataportabilitet. Dersom du tror personopplysningene vi behandler om deg er unøyaktige eller ufullstendige, har du retten til å be om korrigering. Kontakt oss for å fortelle hvordan informasjonen din kan korrigeres.
I noen tilfeller er vi forpliktet til å slette dine personopplysninger. Dette kan gjelde dersom du tilbaketrekker ditt samtykke. Dersom du mener at dine personopplysninger ikke lenger er nødvendig i forbindelse med formålet vi innhentet dem til, har du ikke lenger rett til å be om sletting. Du kan også kontakte oss dersom du mener at dine personopplysninger behandles i strid med gjeldende lov eller andre juridiske forpliktelser.
Når du gjør en forespørsel om å få dine personopplysninger korrigert eller slettet, vil vi gjøre undersøkelser om betingelsene er oppfylte. I så fall vil vi utføre endringene eller slettingen så snart som mulig.
Du har retten til å innvende på vår behandling av dine personopplysninger. Du kan også innvende på vår bruk av dine personopplysninger til markedsføringsformål. Dersom du ønsker å sende en innvending, kan du kontakte oss gjennom kontaktinformasjonen fremhevet på toppen av disse retningslinjene for personvern. Vi sørger for å terminere behandlingen av personopplysningene dine dersom innvendingen er berettiget.
Du bes ta kontakt dersom du har bekymringer i forbindelse med hvordan vi bruker opplysningene dine, og vi vil svare på dine henvendelser samt hvis nødvendig ta skritt for å sikre at vår praksis er konsistent med våre forpliktelser. Dersom du fremdeles ikke er fornøyd med måten vi benytter opplysningene dine, har du retten til å klage til den aktuelle nasjonale personvernmyndigheten. I Norge er Datatilsynet den aktuelle personvernmyndigheten. Du kan kontakte Datatilsynet i Tollbugata 3, 0152 Oslo, Norge +47 22396900, email: postkasse@datatilsynet.no.
Vi leverer løsninger til barn, men dette nettstedet er ikke beregnet eller utformet for å innhente personopplysninger om barn under 13 år. Vi innhenter ikke med forsett personopplysninger fra noen personer vi vet er under 13 år.
Denne nettsiden kan inneholde linker til andre nettsteder tilhørende andre virksomheter og organisasjoner. Denne personvernmerknaden gjelder ikke for tredjeparts nettsteder, vi anbefaler at du kontakter tredjepartens nettsted direkte for informasjon om retningslinjer for deres datainnhenting og bruk.
Vi kan tidvis oppdatere denne merknaden ved å publisere en ny versjon på vårt nettsted. Hvis aktuelt, mulig og passende blir du varslet på e-post.
Disse retningslinjene for personvern ble oppdatert 04.02.2019.
Retningslinjene for personvern under beskriver hvordan og hvorfor vi samler inn informasjon om deg som bruker. Personvernserklæringen gjelder bare informasjon som er samlet i den nevnte app.
Last ned retningslinjene for personvern som pdf fil:
Personvernserklæring for Oticon RemoteCare Administrasjons PortalPersonvernserklæringen nedenfor beskriver hvordan og hvorfor vi samler inn informasjon om deg som bruker. Personvernserklæringen gjelder bare informasjon samlet på Oticon RemoteCare Administrasjons Portal.
Last ned personvernserklæringen som pdf-fil:
Oticon RemoteCare Administrasjonsportal
Personvernserklæring for MyOticon
Denne personvernerklæringen forklarer hvordan vi samler inn og bruker personopplysningene dine når du – som audiograf eller profesjonell kunde bruker følgende tjenester:
MyOticon
Oticon A/S fungerer som behandlingsansvarlig og er ansvarlig for innsamling og bruk av dine personopplysninger gjennom tjenestene som beskrevet i denne personvernerklæringen. Hvis du har forespørsler eller spørsmål knyttet til vår bruk av dine personopplysninger, kan du kontakte oss ved hjelp av kontaktinformasjonen nedenfor: Når du bruker Tjenestene, samler vi inn og bruker dine personopplysninger for å gi deg tjenestene og for å administrere vårt forhold til deg. Det juridiske grunnlaget for behandlingen av dine personopplysninger er vår legitime interesse i å drive og levere Tjenestene, jfr. GDPR artikkel 6(1)(f). MyOticon er en sikker online-selvbetjeningsportal som tilbyr audiografer muligheten til å utføre en rekke handlinger, for eksempel online-bestilling, oversikt over ordrehistorikk og tilgang til markedsførings- og støttemateriell. Som en del av hørselshelsetjenestene og driften vår, kan det være nødvendig for oss å dele dine personopplysninger med andre enheter i Demant-gruppen. Se organisasjonskartet i vår siste årsrapport på www.demant.com for å se hvilke selskaper som er en del av Demant-gruppen.HVEM ER VI
Oticon A/S
Re.: Personvern
Kongebakken 9
DK-2765 Smørum
E-mail: privacy@demant.com
I denne personvernerklæringen betyr «vi», «oss» og «vår» Oticon AS.PERSONOPPLYSNINGER VI SAMLER INN
Nedenfor beskriver vi hvordan vi samler inn og bruker dine personopplysninger i hver av de spesifikke tjenestene.MyOticon
Når du legger inn en bestilling på MyOticon, legger vi bestillingsinformasjonen til kontoen din og behandler bestillingen basert på kontodetaljene.
Når du søker om en MyOticon-konto, samler vi inn og registrerer navn, kunde-ID, e-postadresse og annen relevant kontaktinformasjon. Vi bruker disse for å bekrefte kundestatusen din og til å konfigurere og administrere kontoen din.HVORDAN DELER VI DINE PERSONOPPLYSNINGER?
Vi kan også dele dine personopplysninger med våre tjenesteleverandører for oppgaver som:
Vi vil bare dele dine personopplysninger hvis det er nødvendig for at våre tjenesteleverandører skal kunne levere tjenestene sine til oss. Våre leverandører er ikke autorisert til å beholde eller bruke dine personopplysninger til andre formål, og de vil alltid være underlagt en streng forpliktelse til å holde dine personopplysninger trygge og konfidensielle.
Vi kan også utlevere personopplysningene dine hvis dette er berettiget ved lov, rettsordre eller rettssak.
OVERFØRING AV OPPLYSNINGER TIL TREDJE LAND
Vi kan dele personopplysninger med tilknyttede selskaper i Demant-gruppen utenfor EU/EØS og ikke-tilknyttede selskaper, for eksempel tjenesteleverandører eller forretningspartnere, lokalisert utenfor EU/EØS, hvis dette anses nødvendig i forhold til en bestemt databehandlingsaktivitet.
Hvis personopplysningene dine overføres utenfor EU/EØS, vil vi implementere passende tekniske og organisatoriske tiltak for å sikre at behandlingen oppfyller kravene i de relevante databeskyttelseslovene, inkludert å sikre beskyttelsen av den registrertes rettigheter. Der det er nødvendig har vi inngått EU-kommisjonens standard kontraktsklausuler med mottakeren av personopplysningene. EU-kommisjonen finner disse klausulene for å gi tilstrekkelige garantier for beskyttelse av personvern, grunnleggende rettigheter og friheter, samt for å utøve de tilknyttede rettighetene.
HVOR LENGE VI BEHOLDER DINE PERSONOPPLYSNINGER
Vi behandler og oppbevarer bare personopplysningene dine så lenge det er legitimt og nødvendig for formål relatert til vår levering av Tjenestene eller for å overholde lovgivningsmessige eller juridiske krav. Etter det vil vi enten slette opplysningene dine eller avidentifisere dem slik at de ikke lenger er tilknyttet deg.
DINE PERSONVERNRETTIGHETER
Som et resultat av behandlingen av dine personlige data har du visse rettigheter i henhold til GDPR. De er:
- Retten til å få tilgang til dine personopplysninger
- Retten til å få oss til å rette (korrigere) dine personopplysninger
- Retten til å få oss til å slette dine personopplysninger
- Retten til å begrense vår behandling av dine personopplysninger
- Retten til dataportabilitet
- Retten til å protestere mot behandlingen vår
Disse rettighetene kan være underlagt vilkår og/eller unntak, f.eks. for å sikre andres privatliv, forretningshemmeligheter, immaterielle rettigheter eller å overholde en juridisk forpliktelse.
Hvis du ønsker å utøve én eller flere av dine rettigheter, kan du kontakte oss ved å bruke kontaktinformasjonen som er beskrevet øverst i personvernerklæringen.
RETTEN TIL Å SENDE INN KLAGE
Hvis du er bekymret knyttet til hvordan vi bruker dine personopplysninger, kan du kontakte oss ved å bruke kontaktinformasjonen som er beskrevet øverst i denne erklæringen. Vi vil svare på spørsmålene dine så snart som mulig, og om nødvendig vil vi ta skritt for å sikre at vår praksis er i samsvar med våre forpliktelser.
Hvis du fremdeles ikke er fornøyd med måten vi bruker dataene dine, har du rett til å inngi en klage til det relevante nasjonale datatilsynet. I Danmark er den gjeldende myndighet Datatilsynet. Du kan kontakte Datatilsynet på tel: +45 3319 3200 eller e-post: dt@datatilsynet.dk. Alternativt kan du kontakte den relevante databeskyttelsesmyndigheten i ditt land der du bor eller jobber.
Denne personvernerklæringen ble oppdate mai 2021.