Støtte barnets tale og språkutvikling
Grunnlaget for talen blir lagt tidlig i livet. Selv når barn ennå ikke har lært å snakke, lytter de hele tiden. Det er viktig at barnet ditt har tilgang til tale og språk og miljømessige lyder.
Lyd stimulerer språkutviklingen
I løpet av de første fem månedene lærer babyer å skille de forskjellige lydene av tale, og oppmuntre til babling. På slutten av bablingsfasen vil barnet eksperimentere mer med hvordan han/hun bruker forskjellige ord. Dette begynner med enkle ord, deretter to-ordkombinasjoner, og deretter setninger.
For et barn med hørselstap er det nødvendig med ekstra oppmerksomhet og stimulering for å fremme tale- og språkutviklingen. Det er også viktig at de bruker høreapparatene så mye som mulig.1
Bli snakket til
Jo mer tale og språk barnet ditt blir utsatt for, jo bedre. Les historiebøker, snakk om daglige aktiviteter, og sørg for at de alltid er nær deg.
Miks og gjenta
Bruk forskjellige ord og grammatikk. Hvis barnet ditt sier noe, utvid det eller gjenta det med riktig grammatikk. Bruk intonasjon for å markere ordene du har endret.
Spill musikk
Syng sanger, resitere rim, spille sangspill og lage musikk og støy sammen ved hjelp av instrumenter eller det som er tilgjengelig.
Lese bøker
Engasjer barnet ditt med spørsmål og diskusjoner mens du leser en bok sammen. Les den samme boka flere ganger.
Involver kroppsspråket og bevegelsene dine
Bruk enkle bevegelser med ord. Husk også å bruke kroppsspråk.
Bruk objekter
Bruk objekter til å gi mer gnist til samtaler. Pek på objekter og navngi dem.

Få mer kommunikasjonsveiledning og tips
Lær noen nyttige kommunikasjonsvaner og finn ut mer om det å ha et barn med hørselstap.
Styrk barnet ditt
Førskolebarn utvikler sine tale- og språkferdigheter ved å samhandle med foreldre, familiemedlemmer, lærere og venner. De lærer også å lytte til andre med interesse og begynner å bygge sine første vennskap.
For å hjelpe barnet ditt med å utvikle språk- og interpersonlige ferdigheter, oppmuntre dem til å delta aktivt i samtaler. Og støtte deres tale- og språkutvikling bidrar også til å utvikle sosiale ferdigheter og kommunikasjon. Gi dem ansvar tilpasset deres alder og utvikling, spesielt når det gjelder deres høreapparater og behov for god kommunikasjon.
Gi barnet ditt ansvar for høreapparatene sine
Når barnet er rundt fire år, da har de utviklet finmotorisk kontroll og kan håndtere små gjenstander. Under tilsyn, la barnet øve på å sette inn og ta ut øreproppene sine.
Maksimer tilfeldig læring
Tilfeldig læring kommer fra å høre samtaler som ikke er rettet spesielt til barnet. Det er en veldig viktig måte barn lærer på. Barn med hørselstap har imidlertid en redusert «lytteboble», noe som betyr at de ikke kan overhøre samtaler som foregår rundt dem utover noen få meter. Dette betyr at de kan mangle tilgang til lyder som er nødvendige for tilfeldig læring. Størrelsen på et barns lytteboble er basert på hans eller hennes grad av hørselstap, og kan økes med konsekvent daglig bruk av forsterkning.2
Lær barnet ditt selvrespekt
Selvbestemmelse er å si hva du trenger og dele det med andre. Øv med barnet ditt for å utvikle denne ferdigheten. Å la andre få vite når barnet ditt ikke hører godt og når høreapparatene ikke fungerer, er veldig viktig for dem å lære. Gi barnet ditt de nødvendige kommunikasjonstipsene – du kan også dele dem ut til barnehagepersonell.
Designet for barn. Laget for barndommen.
Konsekvent bruk av høreapparater er avgjørende
For å hjelpe barnet ditt med å utvikle seg og vokse, er det viktig at de bruker høreapparatene så mye som mulig.1 dette kan være utfordrende hvis barnet ditt ikke liker å bruke dem. Din audiograf kan hjelpe deg med å komme opp med strategier for å holde dem på barnets ører.
Velg slitesterke høreapparater
Å sørge for at barnet ditt bruker høreapparatene så mye som mulig, kan noen ganger føre til at de blir skadet under fysiske aktiviteter eller går seg vill mens barnet utforsker verden. Husk at det er verdt det – det gir barnets hjerne de beste mulige forholdene for utvikling.
Referanser
- Walker, E. A., Holte, L., McCreery, R. W., Spratford, M., Page, T., & Moeller, M. P. (2015). Effekten av bruk av høreapparat på utfall hos barn med mildt hørselstap. Tidsskrift for forskning, språk og hørsel, 58 (5), 1611-1625.
- Karen L. Anderson, PhD, 2002